Webshop met WordPress

Een professionele webshop in WordPress. Is dat mogelijk? Een vraag die ik met enige regelmaat krijg. In oktober van vorig jaar beschreef Karel-Jan in een artikel nog de voor- en nadelen van Magento en WordPress. Inmiddels een halfjaar verder kan ik merken dat de mogelijkheden van een webshop in WordPress alleen nog maar zijn gegroeid. Ook de positieve feedback die ik van mijn klanten terugkrijg is een bemoedigend signaal. In dit een artikel een overzicht van de mogelijkheden van een WordPress Webshop, de voor- en nadelen en meer informatie over de plugins die zijn te gebruiken. Kortom, alle informatie die je nodigt hebt om een webshop in WordPress te beginnen.

WordPress webshop, welke plugin?

Er zijn diverse plugins die een webshop mogelijk maken in WordPress. De belangrijkste en meest gebruikte plugins zijn op dit moment: WooCommerceWP e-CommerceShopp en JigoShop. Qua functionaliteit zijn de plugins redelijk met elkaar te vergelijken.  Bij het maken van een keuze voor een plugin is het echter niet alleen belangrijk dat je kijkt naar de huidige functionaliteiten maar dat je ook kijkt naar de toekomst. De e-commerce functionaliteit van WordPress groeit in het algemeen rap en onstuimig. Kijken naar de toekomst is enigszins koffiedik kijken en eigenlijk niet echt te voorspellen. WP e-Commerce heeft een brede basis, WooCommerce heeft de steun van een grote partij en Jigoshop zouden we op basis van het verleden wat krediet moeten gunnen. De enige plugin die achter lijkt te blijven is de Shopp plugin.

Zou ik echter op dit moment een e-commerce functionaliteit moeten kiezen dan zou mijn voorkeur uitgaan naar WooCommerce. Deze keuze maak ik vanwege de regelmatige updates en er zit een grote partij achter. Daarnaast zijn de projecten die Pronamic tot nu toe met WooCommerce heeft gedaan goed bevallen. Zo maakt bijvoorbeeld de webwinkel tegelssanitair.nl gebruik van WooCommerce.

WordPress webshop, de functionaliteiten

Zou je kiezen voor de WooCommerce plugin dan biedt je WordPress webshop de volgende functionaliteiten:

  • Rapportages: Verkopen, klanten, voorraad, diverse rapportages zijn aan te vragen en eventueel te specificeren op datum, klant of product.
  • Diverse administratie mogelijkheden zoals het beheren van de verzendkosten, BTW tarieven, valuta, targetlanden en betaalmethodes.
  • Inlogfunctionaliteit klanten waar ze hun bestelling kunnen bekijken en wijzigen.
  • Order management systeem: Bestellingen kunnen verschillende statussen krijgen, er kan een opmerking bij een bestelling worden geplaatst, factuur- en verzendgegevens kunnen gewijzigd worden en er kunnen extra items worden toegevoegd.
  • Producten publiceren. Het publiceren van een product gaat eenvoudig en snel. Een product kan van diverse eigenschappen worden voorzien zoals titel, beschrijving, foto’s, categorie, tags, gewicht en lengte. Ook is het mogelijk om de productpagina te optimaliseren voor de zoekmachines.
  • Voorraad beheer. Aantal te bestellen producten met een eventuele onder- of bovengrens.
  • Marketing opties. WooCommerce biedt diverse functionaliteiten om de verkoop van producten te stimuleren. Zo is het met mogelijk om gerelateerde producten toe te voegen, upselling, cross-selling en is het mogelijk om met behulp van couponcodes te werken. Verder is het mogelijk om producten een extra label mee te geven.
  • Betaalmogelijkheden (PayPal, Google Checkout)

Handige add-ons voor WooCommerce

WooCommerce alleen is voor de beginnende webwinkelier een prima basis. Heb je echter iets meer wensen dan is het handig om de WordPress webshop uit te breiden met een aantal add-ons. Hieronder een top vijf van handige add-ons om je WordPress webshop mee uit te breiden:

  • WooCommerce Multilingual. Veel webwinkels richten zich niet meer alleen op de Nederlandse markt. Met deze add-on is het mogelijk om je producten in meerdere talen aan te bieden.
  • WooCommerce Delivery Notes. Pakbonnen uitprinten? Vergeet dan niet deze add-on te gebruiken.
  • iDEAL voor WooCommerce. Wat is een webwinkel zonder iDEAL? Met behulp van de Pronamic iDEAL voor WooCommerce kun je vlot en eenvoudig iDEAL in je WordPress webshop integreren.
  • Piggy. Piggy is een statistiekenprogramma geschikt voor een iPhone of Android telefoon. Geen noodzakelijke add-in maar wel een erg leuke add-on. Wie wil nou niet op zijn mobiele telefoon de laatste (verkoop) statistieken van zijn WordPress webwinkel bekijken?
  • WooCommerce (nl). Met deze plugin wordt de beheeromgeving in het Nederlands weergegeven.

Tot slot: Op zoek naar meer informatie over WordPress webshops of nieuwsgierig naar de ontwikkelkosten? Vraag vrijblijvend een offerte aan of neem contact op met Pronamic. Wij helpen je graag met het ontwikkelen of promoten van je WordPress webshop.

Over Jan Lammert

Waarom goed als het beter kan? Waarom moeilijker als het ook makkelijker kan en waarom gewoon als het ook innovatiever kan? Het moge duidelijk zijn, Jan Lammert is degene die de vragen stelt bij Pronamic.

7 reacties

  1. William op zegt:

    Leuk artikel!
    Kun je met Woo-Commerce ook regels maken voor automatisch verekenen korting?
    En al met al ben je toch met Shopp voordeliger uit dan met Woo-Commerce?

    • @William, dank voor het compliment. Als je puur kijkt naar de aanschaf van een basistemplate dan is Shopp inderdaad een 15 dollar goedkoper dan WooCommerce. Bedenk van te voren wel goed wat je nodig hebt. Als je bijvoorbeeld de developertemplate met elkaar vergelijkt dan is WooCommerce weer goedkoper. Het design en de functionaliteiten zouden mijn eerste prioriteiten zijn waarop ik een template zou aankopen. De prijs, wel belangrijk uiteraard, zou bij mij op een derde plaats komen.

      Het aanmaken van couponscodes is bij WooCommerce mogelijk.

  2. HOi remco is deze woocommerce ook geschikt om als affiliate webshop te gebruiken ik ben al enige tijd opzoek naar zo iets, hopelijk kunt u mijn vraag beantwoorden of weet je misschien een andere plugin die dat wel kan.
    gr.

  3. Rob op zegt:

    Leuk artikel Jan, bedankt!
    Ik wil graag een website maken, met daarin de mogelijkheid om enkel via een login terecht te komen op de webshop van de site.
    De prijzen die vervolgens in de webshop worden getoond zijn gebaseerd op een viertal korting categorieen. De prijzen (inclusief juiste korting) is dan weer afhankelijk van iemands login.
    Heb jij enig idee of dit gaat werken met WordPress, en dan in combinatie met welke webshop plugin?
    Groeten, Rob

    • Ha Rob, graag gedaan. Wat je wilt moet denk ik wel kunnen. Eventueel kan ik wel een dubbelcheck doen bij de echte techneuten van Pronamic. In de praktijk merk ik wel dat ingewikkelde constructies vaak lastig functioneren. Niet zozeer qua techniek maar ook administratief. Ik snap echter wel waarom je het wilt. Misschien binnenkort even telefonisch contact?