Facebook timeline: 5 tips

Vanaf 30 maart is elke Facebook fanpage voorzien van de nieuwe lay-out. In dit nieuwe ontwerp heeft de timeline een belangrijke plek gekregen. Onze klanten hebben wij reeds geholpen om over te stappen naar dit nieuwe ontwerp. Moet u de fanpage nog (opnieuw) inrichten? Hierbij 5 praktische tips.

  1. Kies de juiste coverfoto. Kies de coverfoto met aandacht. Deze foto is voor nieuwe bezoekers van je Facebookpagina één van de meest opvallende elementen. Zorg er daarom voor dat de foto de juiste sfeer uitstraalt en uitnodigend is. Bezoekers moeten zin krijgen om verder te klikken. Daarnaast moet je ook rekening houden met de technische kant. De ideale grootte van een coverfoto is 851 bij 315 pixels. Een andere grootte kan ook maar dan wordt deze door Facebook zelf bijgesneden of geschaald, wat vaak niet ideaal is.
  2. Vermeld belangrijke data. Voor veel bedrijven is het interessant om milestones (mijlpalen) toe te voegen. Deze milestones mogen ook in het verleden liggen. Vergeet dan niet de optie aan te vinken ‘verbergen van nieuwsoverzicht’. Je nieuwsoverzicht raakt dan niet teveel vervuild. Het beste is om milestones toe te voegen die a) interessant zijn voor de gebruiker maar b) ook je online identity versterken. Voor een bedrijf die sterk inspeelt op kwaliteit is het interessant om het behalen van bepaalde certificaten in de tijdlijn te plaatsen. Voor een bedrijf die inspeelt op innovatie kan het weer interessanter zijn om alle innovaties in de tijdlijn te benoemen.
  3. Contact via Facebook. Voor fans is het mogelijk om een bericht te versturen naar de beheerders van de pagina. Eventueel kan deze optie worden uitgeschakeld maar dit zou niet mijn voorkeur hebben. Wanneer een fan een bericht stuurt moet deze adequaat worden behandeld. Houd hier van te voren rekening mee, bepaal van te voren wie deze afhandeling gaat verzorgen en maak die persoon ook beheerder van de Facebookpagina.
  4. Profielfoto. Net zoals de coverfoto is ook de profielfoto erg belangrijk. Bij alle statusupdates krijgt men deze foto te zien. Een logo van een bedrijf als profielfoto ligt voor de herkenbaarheid voor de hand maar dit hoeft niet per definitie. Sommige bedrijven komen soms met creatieve oplossingen. Een leuk voorbeeld vind ik de pagina van Aly Moffatt.  Ook de profielfoto moet aan de technische vereisten voldoen; 180×180 pixels is de minimale grootte, deze wordt vervolgens geschaald naar 125×125 pixels.
  5. Zorg voor actie. Een mooie fanpage is fijn maar dat fans actie ondernemen is nog beter. Probeer je fanpage zo in te richten dat bezoekers actie ondernemen. Dat kan door in de coverfoto duidelijk te vermelden dat liken wordt gewaardeerd maar het kan ook door de juiste posts te schrijven.  Positief nieuws, vragen, tips, allemaal onderwerpen die vaak voor extra interactie zorgen.

Naast deze 5 tips zijn er nog veel meer mogelijkheden om extra rendement uit Facebook te halen. Heb je bijvoorbeeld al geprobeerd te adverteren via Facebook? Pronamic helpt je graag verder om je social media strategie tot een succes te maken. Neem vrijblijvend contact met ons op.

PS. Een vliegende start? Download dan de Facebook template die mijn collega Leo Oosterloo gratis ter beschikking heeft gesteld.

Over Jan Lammert

Waarom goed als het beter kan? Waarom moeilijker als het ook makkelijker kan en waarom gewoon als het ook innovatiever kan? Het moge duidelijk zijn, Jan Lammert is degene die de vragen stelt bij Pronamic.

2 reacties

  1. Stefan op zegt:

    “Sommige bedrijven komen soms met creatieve oplossingen. Een leuk voorbeeld vind ik bijvoorbeeld de pagina van Aly Moffatt.”

    https://www.facebook.com/aly.moffatt is geen bedrijfspagina ;)

    Daarnaast mag je in de coverfoto tegenwoordig ook niet meer aanzetten tot ‘liken’.

    • Dank voor je reactie. Aly Moffatt is inderdaad een persoonlijke facebookpagina maar vond het wel een treffend voorbeeld van creatief omgaan met je profielfoto. Wil je natuurlijk ook wel een paar voorbeelden mailen van bedrijfspagina’s als je dat graag wilt.